Bihari hímzések

" Mert aki a hímzést megszereti, az öltések, a színes fonalak nélkül egyetlen napját sem tudja már elképzelni."

 

 

Business on a budget. - Zsebbarát vállalkozás 


Jó rég nem írtam már . Munkám volt . Első a család, második az üzlet minden más csak ez után jöhet.  

Tippeket szeretnék adni Nektek ahhoz hogy hozzátok ki magatokból a legjobbat úgy hogy lehetőségek szerint egy fillért se kelljen fizetni érte. 

Szerzői jogok: 

A fotók vízjelezése jól mutat de máshogy is védhetjük a saját termékeink fotóinak jogait.  A picMonkey segítségével feliratozhatjuk a fotóinkat teljesen ingyen . Aki lopni akarja  nem tudja levenni róla a feliratot.  Tehetjük rá a vállalkozás nevét és a termék elkészültének idejét is . 

Hírdetés:  

szívügyem . szem elött kell lenni  folyamatosan frissítem a hírdetéseimet  és keresem a lehetőséget a jó minőségü látogatott hírdetési oldalakon való megjelenések lehetőségeit.  Az OLX támogatja az ún. elsőbbségi megjelenést amikor teljesen ingyen előre sorolhatom a képes hírdetéseimet.  

Ajándék ami az ami 

A legrosszabb amit tehetsz a vevőddel hogy átvered és felszámolod azt amit ajándékba adsz  - és fordítva-  .  Adhatsz ajándékba olyan részét a termékednek amire valójában már nincs szükséged de a vásárlód szemében ez jó pont.  Én az ovis zsákot megrendelőimnek ingyen adom a vállfát . Ezzel jó pontot érek el a szemükben és kéznél is van mert aköré építem az oviszsákot  itt van kéznél   feleslegessé vált  megszabadulok tőle úgy hogy nem kell kidobnom semmit.  

 

Munkafolyamatok fillérekből. 

Amikor elkezdtem alkalmazni a hot iron folyamatot mintázáskor az a cél vezérelt hogy elkerüljem a drukkolópaszta többletköltségét .  Félévente egy 80,- os  indigó megvásárlása nem tartozik a zsebemet szaggató kiadások közé. A/4-es lap meg épp akad  . A sütőpapírt veszem elő ha nem egy adott virágkompozíciót szeretnék bemintázni hanem virágonként kell összeválogatnom a minta "hozzávalóit" . tökéletesen megfelel hozzá a 360,- os francia multi sajátmárkás sütőpapírja amit ráfektetek a könyv lapjára de akkor is használhatom ha tortát sütök.  félévente egy tekercs fogy el belőle.  A sütőpapírra nem fog a toll igazán így egy (!) darab fekete  grafitceruzával is vígan elvagyok . Persze használhatnék illanós tollat is hétszáz forintért de minek???? 

 

Fotózás 

Van aki nem tud és van aki nem is akar.  Ez meglátszik a hírdetőoldalas és Facebook-os képek többségén .  ötperces erőfeszítés és a picMonkey segítségével a borús vagy túlságosan napfényes időben készített termékfotókat is vonzóvá tehetem esetleg a mobillal készített családi fotókat is  helyrepofozhatom vele.  Fél órás barátkozás a kismajmos fotóprogrammal és egy jó időre elfelejthetem a rossz fényképeket .  Nem csalás nem ámítás  ingyen van. 

 

Filléres iroda 

Nem kell hogy a dolgozósarok vagy az iroda fényüző legyen . Sokkal inkább fontos hogy praktikus legyen .  A jó nem feltétlenül kerül sokba.  Beszerezhetünk kartondobozokat amiket kipofozhatunk és senki meg nem mondja hogy pár hete még  csokiszeleteket tároltak benne egy polcon .  A rend sokkal fontosabb mint a cifraság .  Amikor betoppan a vevőd és tudod hová nyúlj ha a centidet keresed többet ér mintha öt percig kínosan keresgélsz és Neki a falat kell bámulnia. 

 

A mosoly ingyen van   

Ne csak akkor mosolyogj ha kedvezményt kapsz.  A legelső perctől fogva legyél kedves és vidám . Örülj hogy azt csinálod amit szeretsz ez mindig  látszik majd rajtad .   Ma 40% ot meghaladó borravalót kaptam miután kedvesen bemutattam az elkészített megrendelt termékeket  és kezdettől fogva készséges voltam . Nem esett nehezemre  és a visszhang rólam garantáltan pozitív maradt .   Ha rossz napod se mondd le a találkozókat . Találj örömet a munkádban . Nincs okod a panaszra . Ne keseregj ezt az utat Te választottad. 

 

 

 Jó munkát!   (  epilógus  ) 

 és kitartást.   minden fáradtság meghozza a gyümölcsét.  Nem 8 órában dolgozol hanem 12-ben .  Nincs munkaidőd de legyen ebédidőd . Nem kell kisosztüm de ne pizsamában áll neki a munkának .  Add meg a módját . Bár senki se látja de tégy úgy mintha igenis így lenne.    Mutass példát magadnak is . Senki se kötelez arra hogy ezt csináld  ha nem akarod ne tedd.   

 

 

Mit  vegyél fel. 

 

 

Sokan vagyunk akik szeretik a népi motívumokat - nemcsak a kalocsait-  és szeretjük is viselni ezeket .  Most arról szeretnék írni egy képes beszámolót hogyan  tudjuk okosan és ízlésesen viselni a népi ihletésü darabokat a mindennapi életben úgy hogy az ne tünjön jelmeznek és ne legyen túlzó.  Vannak olyan alkotók akik a csapból is folynak és vannak a lent említettek akikről talán már hallottunk vagy ismeretlen és tehetséges alkotók.   

 

Ruházat : 

biztosan sokan tapasztalták már hogy ha próbálták viselni a népi mintáinkat akkor azt egy ruházaton belül egyszer javasolt csak megtenni ellenkező esetben mintakavalkád lesz az eredmény . 

mégis kevés azoknak a nem drága de mégis minőségi daraboknak a lelőhelye ahol hétköznapokban is -pl.  munkába- is viselhető darabokat találunk.  Mert tény hogy van koktélruha meg estélyi, hálóingszerü vékonyságú darabok és sajnos ebből van a legtöbb. ... Persze van ember aki felveszi a parasztinget is egy farmerrel (főleg ha nem made in china.. )

ÖRÖKsÉG 

Biztos hogy elfogult vagyok de nem tudok egyet kiemelni hogy ez az ami a legjobban tetszik és a leginkább őt jellemzi így jöjjön inkább a link: 

http://www.orokeg.hu/index.php?menu=67&lang=hun

 

Meyke: 

Ez is a szívem csücske  ás bár van köztük pár elvetemültebb de sok a hordható hétköznapiba csempészett varázslatos mintákkal megáldott darab. Több kollekciója van minden népszerübb hímzést feldolgozta már   Árakat nem tudok . 

 meyke_felso.jpg

meyke-kalotaszeg.png

 

 

 Kiegészítők: 

Ezeket a népi mintákat felvonultató kiegészítőket  egyszerübb lenvászon vagy más természetes anyagból készült egyszerübb vonalu ruhákhoz nadrágos szettekhez vegyük fel.  

 Meilinger Zita  házi vászonra készíti el a hímzéseit élénk színekkel fiatalos stílusban mindig azonos motívumokat felhasználva  kalandozik.   A legkisebb esti színházi táskától kezdve elkészített már egészen nagy bevásárlótáskákat is ugyanezzel a gondolatvilággal.  Letisztult nagyon magyaros mégis vidám és játékos és   igényes ezekkel a szavakkal jellemezhetnénk a munkáit.  Megfizethető termékek.  

meilinger_bag.jpg

 Szintén a letisztult és fiatalos vonalat követi MonArt számtalan munkája . A matyó (gyakran Szentistváni) mintavilágból választja motívumait és a fiatal lányokat, nyüzsgő dolgos hétköznapokat élőket szólít meg vele.  Teljesen megfizethető . 

monart_black_set.jpg

 

 apróbetüsként álljon itt : 

nem reklámként szolgál egyik alkotó terméke se.  Csupán szemléltetés azokból amik talán ritkábban jutnak el a tömegekhez.

 

lesz folytatás:  a kevésbé népszerü ékszerek, hajviseletek következnek 

 

 

 

Make love not war! 


Mi az ami előrébb viszi az emberiséget?  A szeretet vagy a bosszú...  érdekes véget nem érő beszélgetések kezdete lehet ez  akárcsak a tyúk és a tojás dilemmája.  De tárgyilagosítsunk . Egyre több webes helyen, fb profilon olvasom a kézmüvesek sztorijait hogy mennyien próbálnak az Ő hátukon felmászva, termékeiket meghamisítva, az alkotás örömét eltiporva eljutni egy pontra, arra ahová maguk erejéből nem sikerült volna. 

makelove.jpg

 

Noha nem ismerem személyesen de a hímző társadalom oszlopos tagja Mónika.  Tisztelem őt  de nem félem.  Ahogy Don Corleone mondta a mi érdekeink nem ütköznek  Ő mást készít és máshogyan . Tisztelem a hagyományszeretetéért és azt is szeretem benne ahogy viseltetik a hímzés iránt .  Ő rendszerint be-betűzdeli a személyes véleményét a posztjai közé és gyakran ( az utóbbi időben egyre gyakrabban ) ír olyan emberekről akik hamisítják a munkáit és sárba tiporják mindazt az alázatot amin minden alkotónak át kell (ene) mennie .  Személyesen nem tudok tenni azért hogy ez megváltozzon és minden utálat  jó irányba forduljon, ugyanakkor sajnálatos hogy azt az erőt, energiát amit elvisz a rosszindulatú posztok olvasgatása ráfordítható lenne valami jóra ezzel nem Őt sértem meg hanem sajnálattal látom amin átmegy .  Félreértés ne essék mindenkinek szíve joga kiírni magából a sérelmeit de azt hiszem kell egy fajta vas szív és jellem hogy elviseljük a ránk mért "ütéseket" legyenek azok jelen esetben virtuálisak .  

Persze mindenkit érhet az a vád hogy másolják a munkáit és biztosan sokkal több eset van mint ahányról tudomást szerzünk ténylegesen .  Tudom hogy sokan vannak azok akik egyszerüen le se írják ami nyomja a lelküket.  

Sajnos levédeni nem lehet  egyes mintákat és így időről időre elő is fog fordulni hogy a kezdeti lelkes követőből ádáz üldöző lesz akárcsak az udvarlóból zaklató válhat .  Védekezni ellene  látszólag lehetetlen vállalkozás. Talán a régi világban amikor a megbocsájtás még szerepelt a szótárban és sokkal többen voltak vallásosak mint ma elkerülte őket az irigység és a bántó szándék  hogy Mari nem mart bele Piribe amiért szebben és jobban fonta a kosarat . Vagy ez egyidős velünk emberiséggel?  

Ennek a bejegyzésnek a megírása egyébként onnan ered hogy én is nyitott szemmel járok és ha valami hibát látok igyekszem  normális stílusban kijavítani . Van aki hagyja és megköszöni  és van aki visszamar.  Ez történt a napokban is és megpróbálom az utálatot ami  valósággal átsüt a monitoromon át  megfordítani és valami olyanná alakítani amitől nem én érzem rosszul magam valahányszor ideülök és meglátom hogy megint újra és újra beszúr valami frappáns kommentet.  Mert megteszi ...  visszaszívni nem fogom a gondolataimat nem fogom törölni az eredeti hozzászólást ( nem gondoltam meg magam ) de nem ereszkedem le a szintjére se.   

 

Tény és való hogy ha minél nagyobb támadási felületet hagyunk akkor fognak is támadni .   Ezt mondani se kell igazándiból leírni se akartam . sokan pedig azért nem is szembesülnek vele mert nincs több ezer ember a hátuk mögött akik egy része nem csodálja őket hanem hírlevélben kapja az alapot arra hogy zaklassa őket.  Ha pedig még fel is teszik nekik a kérdést hogy akarsz-e hírlevelet kapni akkor tálcán kínálja fel magát.   

Bizonyosan az olyan szintü alkotók is átmennek vagy átmentek  ezen mint Vadjutka, Meilinger Zita ... Őt magát mindig is stílusteremtőnek tartottam . A mintái pedig olyanok amiket mindenki szivesen másolna és a használna  Mégsem teszi senki . Tisztelet vagy csak  szerencse?  

Aki szeretne szívben és lélekben megerősödni ajánlom ezt a könyvet amit össze kellene kötni minden üzleti élettel foglalkozó ember körében olvasmánnyá kellene válnia.  verbalis_onvedelem.jpg

 

A szerzői jogvédelem érdekében csupán néhány gondolat : 

 

" Az arrogancia mögött  legtöbbször kisebbrendüségi érzés bújik meg"

"  Egyszerüen megállapíthatja hogy mi a baja a másiknak . egy rövid diagnózis és kész . például:  

Támadás:  maga egy barom 

a válasz :  ön pillanatnyilag dühös pont semmi több. "

" Ha minden ostoba megjegyzésre azonnal reagál   akkor elveszti belső egyensúlyát"    

 

Aki viszont úgy gondolja hogy ehhez könyv se kell vesse be az egyik legősibb trükköt : engedje el a gondolatot a füle mögött, itt be ott ki .  

Sok sikert mindenkinek és kevesebb támadást! 


De az eszemet neeem  

Naponta halljuk.  A hírdetésfeladás  manapság már olyan hétköznapi tevékenységgé vált akár a levegővétel , de ahogy arra  van képed hozzá c. blogbejegyzésben már kitértem nem mindegy hogyan hírdetünk. 

A két nagy versenytárs az ami lefedi a hírdetések piacát és nemcsak akkor kattinthatunk ezekre az oldalakra ha el akarjuk adni a bringát meg a lámpát hanem akkor is sajnos ha egy jót akarunk nevetni.  Rengeteg az olyan hírdetés ami szánnivaló és hogy elkerüljük ezeket a hibákat nézzük meg min lehet  alaposan elcsúszni. 

jofogas_zsozso.jpg

Nyerő szlogen, fülbemászó dallam reklám állatka . nyerő a jófogás. 

 

aprod_1.jpg

az apród apródja  OLX-szé válásukon fél magyarország gondolkodik de ők talpon maradtak bár nevük már mindenkinek apród marad kb. mint anno a Westel - T-online-ná válásakor vagy a Pannon GSM -  telenor-rá válása idején.   kell egy idő...  

 

Hírdetés feladás  aranyszabályai :

 fénykép a lelke mindennek 

A hírdetés semmit se ér kép nélkül  így legyen első lépésben a legfontosabb hogy éles, jó minőségü képet készítsünk lehetőleg digitális minőségben minél inkább a tárgyra fókuszálva .  a tárgyakat természetes közegébe helyezzük el, nincs is annál ingerkeltőbb amikor a cipőket a konyhaasztalra, a gyerekruhákat pedig a kanapéra terítik le.   Mintás  hátteret próbáljuk meg kikerülni.  az hogy nem használunk katalógus fotót már kezd egyértelmü lenni de sokan nem tesznek fel egyáltalán képet ami alaphibának számít.  szintén rutin hibának számít hogy sokan adnak fel szolgáltatásról hírdetést fénykép nélkül.  hogy példát mondjak : tanárok, cipészek.   nem is kell katalógusfotó meg bugyuta képek. kérjünk meg valakit hogy fényképezzen le  egy  munka  közben igyénes ruhában mosolyogva stb.   adjuk el magunkat., keltsünk jó látszatot. 

információ: a több mindig jobb. 

használjuk ki a karakterszámot és írjunk le mindent ami fordított esetben minket is érdekelne.  típushiba hogy cipők hírdetésénél ha nem írunk belső talp hosszt a hírdetés szövegébe sorra fogjuk kapni az üzeneteket az ez iránt érdeklődöktől.  Írjuk le a termék állapotát, fényképezzük le a terméket több szögből is akár egy olyan tárggyal aminek mindenki tudja a méretét . ez lehet egy gyufásdoboz, egy pénzérme.  persze az a legjobb ha közöljük a pontos méreteket  elengedhetetlen szinte minden árunál főleg bútoroknál!!!  Ezzel a lépéssel megkíméljük magunkat a levelek áradatától amiben arra fognak rákérdezni amit nem írtunk le . hihetetlen sasszeme van egyeseknek  észrevesznek mindent és ha komoly a vásárlási szándékuk rá is fognak kérdezni . 

amit_a_rokka_....jpg

fogalmazás  

vannak azok a hírdetők akik egyszerüek mint a raklap. -  hízó van eladó- pl.  és van aki kiműveltnek akar tünni és annyira agyonbonyolítja a mondandóját hogy az már siralmas. 

Fogalmazzunk egyszerüen és érthetően olvassuk át a hírdetésre szánt szöveget csoportosítsuk a mondanivalónkat.  Ha bizonytalannak tűnünk benne javítsuk ki. Ne használjuk az olyan szófordulatokat hogy el szeretnénk adni , megválnánk tőle ,  feleslegessé vált...stb.   nem kell a vevő orrára kötni hogy miért szeretnénk eladi mi az amiért nem megfelelő  az eladásra kínált tárgy.   Persze a hibákat tüntessük fel hiszen ezzel becsaphatjuk a  vásárlót de nem kell magyarázkodni . Ami érdekli úgyis rá fog kérdezni akár üzenetben akár személyesen. 

 

Elérhetőség: 

alaphiba hogy sokan úgy hírdetnek hogy nincs lehetőségük felvenni a telefont.  amikor még babatermékeket hírdettem a fiam születése után rengeteg olyan vásárlóm volt aki azért tőlem vett meg mellszívót mert én voltam este kilenckor az egyetlen aki felvette a telefont.  Még aznap ki is jött érte ajándékba kapott egy cumisüveget.    

Nem kell izgulni és felkapni a telefont de legyen mindig elérhető közelségben, feltöltve.  ha kicseng várjunk egy két kicsengést is - öt mp-  akkor is ha pont mellettünk van a készülék .   ha folyamatosan hírdetünk bele fogunk jönni a dolgokba .  készítsünk össze egy kis csomagot magunkhoz amiben van egy térkép - ha valaki messzebbről látogat meg minket el tudjuk utcanevekkel is mondani hogy tud megközelíteni bennünket.   vigyünk magunkkal a noteszünkben egy kis jegyzetet arról hogy miket hírdetünk és mennyiért szeretnénk eladni így ha valaki esetleg telefonon át alkudni szeretne legyünk képben házon kívül is .  

Megbízhatóság: 

az ígéret szép szó...    magamból kiindulva mindig odaírom a termékeim mellé hogy ha elkelt akkor törlöm az adott képet vagy ha több dolgot fényképzetem le - ez nem jó módszer nem javaslom-  akkor a hírdetés szövegében  csupa nagybetüvel tüntessük fel az eladott termék státuszát  : ELKELT.      

számítsunk rá hogy ha valami olyasmit hírdetünk ami miatt házhoz kell menni  akkor a lakás  a ház legyen tiszta hiszen ezzel egyúttal be is mutatkozunk Neki.   Ha tudjuk mikor számíthatunk a látogatásra  fogadjuk a vásárlót,  fogjunk vele kezet  mutatkozzunk be és tartsuk szóval  - könnyen idetalált-e vagy ha hozott magával valakit akkor kérdezzünk róla - pl. a kismamák esetében.  Ne legyünk persze tolakodóak de nem is kell hogy elötte caplassunk szótlanul.  

A hírdetni kívánt tárgy legyen mindig letisztítva - még akkkor is ha nem új hanem használtuk korábban a használt és a koszos nem ugyanaz! - . ha ruhákat hírdetünk mosva vasalva egy dobozban egymásra fektetve vagy szépen összehajtva tároljuk .  a bútorok legyenek üresek  de tiszták bármikor megtekinthető állapotban  ne kelljen pirulni miatta hogy esetleg pókhálós vagy áll rajta a por.  Kevés ennél kiábrándítóbb van.  

Legyünk gondoskodóak . ha kismamát várunk mint vásárló készítsünk ki egy fotelt vagy széket szintén így ha idős ember jön .Kínáljuk meg egy pohár vízzel  nem kell semmi komolyabb .  Ha kisgyerek is jön  mert pl. ruhát rá kell próbálni biztosítsunk számukra egy kis széket ahová le tud ülni ruha próba közben.  A vásárolt termékek számára készítsünk ki pár nejlonzacskót ha cipőket árulunk cipősdobozokat is rendelkezésre bocsájthatunk. 

az eladni kívánt termékeket - ha több is van - tartsuk külön helyiségben vagy jól elkülöníthető helyen - polcon. -  

a pénz átvételekor ne csapjunk le mint egy éhező farkas a bárányra és ne a pénztárcánkba tegyük a pénzt főleg ne fizetés után .  a legtöbben kiszámolt apróval érkeznek nem jönnek nagy címletekkel  tudjunk visszaadni Nekik vagy pedig keltsünk jó látszatot és kerekítsünk lefelé. 

ajándék: 

sokan beleesnek abba a hibába hogy ajándékként tüntetnek fel valami olyat amit egyébként belekalkuláltak az árba .  Ezt ne tegyük ne akarjunk senkit becsapni.  ha az a szándékunk hogy a vásárlás után ajándékot adjunk akkor eleve úgy adjuk fel a hírdetést hogy pl. ötezer ft os vásárlás után ajándékot adunk vagy pedig hármat fizet négyet kap stb. ez legális!   

ajándékként válasszunk olyat termékeket amit önmagában nem tudunk értékesíteni de az emberek örömmel veszik ilyen pl. babatermékek eladása során a cumi lánc, cumisüveg - cumi nélkül-  ezek adhatóak mellszívó vásárlása után . hiszen egy kb. tízezres tételt adunk és 10%-nyit ajándék formában visszakap ha adunk ajándékba egy 1000,-1500,- ft értékü cumisüveget.    így gondolkodjunk .  ha játékot vagy gyerekruhát hírdetünk meg akkor a sapkákat kis kendőket sálakat kesztyüket tegyük el és pl. egy kabát vásárlójának  adjunk ajándékba egy pár kesztyüt vagy egy sapkát .   

cipő vásárlásakor zoknit is ajándékozhatunk . ..... és így tovább. 

Vásárlás végeztével kérdezzük meg a látogatótól hogy értesíthetjük-e további ajánlatokról e-mailben.  ha pl. szülés elött álló kismama a vásárló akkor  kislány v. kisfiú ruhákat  tartalmazó hírdetéseink linkjét elküldhetjük neki e-mailben.  mint egy hírlevélként mondjuk negyedévente .   ezzel folyamatos vásárlóvá tehetjük őt és garantáltan jó pontnak fogja venni ezt a gesztust!  tartsuk is be!!!!!   magunk részére is jegyezzük fel . pl. Évinek kislány ruhák ímélben és egy dátum hogy mikor szül majd  stb.  jegyzeteljünk , gyorsan írjuk fel mit adtunk el és töröljük a listáról húzzuk ki hogy eladtuk  .  

Amennyiben szükséges igényes névjegyeket is készíthetünk kis emlékeztetővel hogy babaruhák Ágitól és a telefonszámunk hogy ha még érdekli valami vagy megtetszett neki egy tétel de még bizonytalan a megvételét illetőleg tudjunk neki fogódzót adni hogy hívjon bátran !  

ezeket névjegy kartonra díszítő írással vagy nyomtatva készítsük el  és csatoljuk a vásárolt termékek mellé tartsuk is mindig ott semmit se kelljen keresgélni . 

 

Értéket ne hagyjunk sose elöl és mindig pozitív hozzáállással de egészséges gyanakvással kezeljünk mindenkit.    Ha így teszünk és figyelünk az apróbb dolgokra is  jó kereskedővé válhatunk és sikeres eladásaink lesznek .      

Ez tanulható!  

 

 

 

A kalocsai   helye.


Kultúránk szerves része, a hozzánk látogató külföldiek által leggyakrabban vásárolt  (nem gasztro) ajándék  ... fokozhatnánk ezt a mára már fogalommá vált tárgyat : a kalocsai terítőt.  Nincs olyan retro fotó ahol az asztalon ne lenne egy és bele is illett a bájos vidéki házakba a bükkfa asztalokra csodásan passzolt a vasárnapi ebédek után a kávézóasztalokon ott feküdt rendületlenül .

p1030276.jpg

 

Ahogyan nagyanyáink elkészítették, féltő gonddal őrizték vigyázták, aztán megörökölte a mai generáció és eljutottunk arra a pontra hogy nem tudunk mit kezdeni vele.  

Mi lehet az oka? Ez nagyon egyszerü.  A hatvanas - hetvenes évek lakberendezése még jóval egyszerübb tisztább volt mint a mai napok bútorai . Régen a konyhát meszelték a falakat fehérre festették ma már itt van nekünk a diszperzit  amit elvétve alkalmaznak falfestésre, de legalább arra jó hogy a Tesco-ban lophassanak egyesek  a segítségével - olvastam! -  , átvette a helyét a Dulux hetven árnyalattal  és csábító nevekkel mint a Twisted Bamboo, Mango Magic, Morning Light  ezeket a neveket halljuk a " fehéret Lacikám " helyett a festékboltban.  A viaszosvászonnal letakart étkezőasztalokat felváltották a bútorlap asztalok üveglappal, a kis  fa kávézóasztalt kiszorította a rattan.  Persze rendben is van, haladni kell a korral  de ezekkel a régi bútorokkal és lecsiszolt újrafestett falakkal letünt az az egyszerü lakberendezési stílus amit boldogan egészített ki egy színes a mező virágait felvonultató kalocsai terítő .  Kidobtuk, költözéskor megszabadultunk az elemes  szekrénysortól, ahogy pedig bejött az országba az IKEA is eljött az a kor hogy a súlyos tömött nappaliktól megszabadultunk és átvette a helyüket a könnyed skandináv stílusú  mármár shabby chic  lakberendezés ami a maga fehér egyszerüségével letisztult dizájn vonalaival hódított ez  meg a matyó terítőt  nem bírta el .  Folytósnak tünt mellette  és eljutottunk oda hogy egyszercsak már nem tettük fel. Csendesen lapult a szekrényben várt a sorára.  Amikor a dédszülők meghaltak a fennmaradt kézimunkákat sokan eltették emlékbe és legalább ennyien próbáltak tőlük megszabadulni mert nehogy Pistike leöntse kakaóval a dédi abroszát.    

1987_mate_lux.preview.jpg

Bár a kézimunkázók körében ma is örökérvényünek számít a kalocsai terítő hímzése ezek a munkák teljességgel eladhatatlanok .   Magunknak készítjük őket és állandó helyük van a kiállításokon.  Az emberek megnézik őket és úgy vannak vele mint a dinókkal . szép szép de otthonra nem kéne egy.    

Tévednék talán?  a hírdetési oldalak tömve vannak az elmúlt évtizedek alatt készült szebbnél szebb kézimunkákkal és remény sincs hogy ezeket bárki is örömmel vásárolná és díszíteni akarná vele a lakását a nyaralóját.   De nemcsak a terítők jártak így, tévedés lenne ha azt állítanánk hogy az abrosz és a terítő esett áldozatul a modern lakberendezésnek. Így van ezzel a falvédő is.  A szerepétől megfosztott hímzett szövet már nem állja meg a helyét a dekorcsempe és a kacifántos díszcsík elött.   Szerencsés persze az a kézimunka amit kivasaltak és eltettek örök mementójául az elmúlt kornak mert még mindig sokan méltatlanul  bánnak velük szétvágják és lelakkozzák őket!   - igen jól olvasta!- ez a zsákvászonra ragasztott  egykoron szép terítőből lett karácsonyfadíszt ha van ember aki megveszi,  a kisgyerek csokis kézzel összefogdossa  tisztítani már  nem lehet  ha kimossuk szétfeslik hiszen csak annyira tartós mint egy mekis kávéspohár .  most mi legyen ?  tétova kísérlet  a ragasztásra ?  rendben a feslett szélekkel mi legyen, nincs idő megvarrni így hát Juliska néni terítője a kukában landol.  Ez a kalocsai igazi helye? 

 

   egy förmedvény a netről.  kép tulajdonos :  TulipFarm / Etsy.  szetvagott_terito.jpg

De azért egy kérdés mégiscsak felvetődik - bennem legalábbis- ma már senki nem fog leülni hogy hímezzen egy terítőt - nincs rá idő, mondják sopánkodva. -  esténként megnézik a Jóbanrosszbant  mások a barátokközt-öt aztán az édesélet-et  épp mit nyom le a torkukon a média ha pedig épp van  való világ akkor követik az eseményeket .  szemüket leköti a képernyő mert ha csak egy másodpercig is nem néz oda biztos pont akkor villant testrészt valamelyik csöcsös bögyös . Ők egy nagy család, mind egyforma a nevük is  mintha testvérek lennének  V V  ....xy-  így aztán nem is lehet se kötőtűt se horgolótűt se hímzőtűt a kézbevenni kéremszépen.  

Ismét nem bántás volt  tudjuk jól akinek nem inge ...

 

 

 

Értelem és Érzelem


 

Nem most nem a Bronté lány regényéről lesz szó bár ami a témát illeti az se leányálom és néha visszasírom azt a kort amikor még volt erkörcsi tartás és a gyerekeket megtanították viselkedni úgy hogy arra a lerakott alapra amit a tiszteletről kaptak emlékeztek felnövekedvén is.  . Az emberek többsége nem tökéletes ezt mindenki tudja és ne is áltassuk magunkat azzal hogy hibátlanok vagyunk.  Továbbmegyek a következő közhelyes mondattal miszerint a legjobban a hibáinkból tanulhatunk vagyis elkerülhetetlen hogy az életben, a munkában elkövessünk jópár hibát hogy aztán a kijavításuk, a csorba kiköszörülése közepette rájöjjünk a dolgok helyes útjára.  Miért írom ezt  gondolhatnátok?  Nos olvashatunk és tapasztalhatunk eleget bizonyos dolgokon akkor is fenn fog akadni a szemünk és nem kapunk levegőt jó pár másodpercig ha nem először szembesülünk velük. 

 

Szokásos szombat délelött mikoris csörög  a telefonom kéznél van hát felkapom egy kismama beszél és felvázolja hogy valami egyedit szeretne stb stb.  mármár igaznak sem tünő dolgokat sorol szinte azt mondom hogy olyat mond amit hallani szeretnék.  Megvalósíthatnám az álmát miszerint egyedi előkét szeretne születendő kisfiának . Megbeszélünk egy helyet és egy időt amit lévén  8 hónapos pocakos Ő javasol . Én felkészülök a megbeszélésre elmegyek a megbeszélésre majd anélkül hogy írna egy nyavalyás sms-t  ( nem, nemkell felhívni ) hogy nem ér rá, hogy elfelejtette, hogy közbejött valami  vagy hazudjon valami kifogást  nem jön el a találkozóra. Hívom egyszer kétszer kicsöng átirányítja a hívást majd a következő hívásnál már hangpostára kapcsol át.   Én hazaballagok és eljutok oda hogy szinte nem is gondolkodom el azon hogy mi történhetett mert nem kötelező betartani a XXI. századi emberi viselkedési normát azzal hogy értesítjük a másikat . Néha úgy érzem ilyenkor legalább száz évvel korábban kellett volna születnem amikor még létezett lovagiasság és illem voltak tiszteletkörök amiket lefutottak az emberek mert megtanították nekik és mert tisztelték a másikat.  

Olvasok olyan embereket bloggereket  is akik véleményével nem, vagy csak részben értek egyet. Ilyen ember Vida Ági és az Ő Gazdagmami vagy Üzletanyu Fb. profilja és az ott leírtak miszerint vállalkozást indítani rém egyszerü csak találjuk ki vegyük észre mi a hiánypótló a piacon amit még senki nem talált fel.  Nem esik benne szó tehetségről, belső értékekről és családi támogatásról csak karrierről amit szerinte a pólyás baba mellett unatkozó kismamaként megtehet az ember és úgy adja elő mintha ez a világ legkönnyebb dolga volna.

 

Agyam elhagyom tőle olvasom olvasom és felrobban az agyam .

 

Aki  valaha próbált anyagot beszerezni, értékes terméket létrehozni azt reklámozni próbálni fórumot találni hogy eladhassa majd netán eladni postázni üzengetni és közben a másik hét kezével simogatni a sebeket puszilni a fejecskéket kavargatni a levest és kivenni az üvegkancsót a kézből aláírni a postásnak mindeközben  az tudja miről beszélek.  Röviden :  nem tudja hát tanítja.  Gyanítom hogy nem csak az én véleményem ez róla. Minden tiszteletem ellenére kamu duma kb. az élet szép ... mondhatná . 

Hétfő esténként szokásom nézni a "tortakirály" Bartolo "Buddy" Valastro müsorát a Bakery Boss-t amiben döglődő családi üzleteket  - épp cukrászdákat - ment .  Veszi a fáradtságot és ráébreszti a tengerentúli vállalkozókat hogy mi siklott ki, sasszemmel és többéves rutinnal kiszúrja azt a kis - vagy néha gigantikus méretü - hibát ami miatt veszteséges egy üzlet.  Persze nem kell cukrásznak lenni hogy élvezhessük a műsort hisz ugyanaz van benne mint amit egy éve a vállalkozástan könyvekben is olvastam miszerint mérjük fel a piacot és adjuk azt amire az emberek vágynak.. 

Nade mi a helyzet akkor amikor az emberek vágyakoznak ugyan de amikor szembesülnek az árral - ami az én esetemben nem is  magas -  és úgy reagálnak pl. egy ovisjel csomag megrendelésekor mint az őzike a reflektorfényben.   Mindezt azzal a lendülettel  együtt  amit pár perccel azelött fennen hangoztatott hogy Ő nem akar tömegterméket mert "Lacikának " ne legyen ugyanolyan kapa a jele a zsákján amilyen "Józsikának " is van mert  és sorolja .....  egyedi terméket kap amiket lépésenként kell elkészíteni és noha látszólag tisztában van azzal hogy mit kér tőlem és felnőtt létére tisztában van a MEGRENDELÉS fogalommal.   

Igen, 200 ft egy egyedileg sablonozott egy óráig készülő ovisjel amiből maximális tudásom szerint igyekszem elkészíteni a gyerekének húsz egyformát ha kell  és látom az arcán hogy arra gondol hogy merek elkérni egy jelért annyi pénzt mint egy kiló kenyér ára.  Nem gondol bele hogy nekem is kell rezsit fizetnem hogy az anyagot be kell szereznem és a munkadíjat is megfizeti  látom a szemében hogy ha azt mondanám neki hogy ingyen van szinte  hálálkodna .  Azonban a 22-es csapdája az hogy ha nem kérem el az árát ( azt a szintet ahol gyakran nullszaldós lesz számomra )  akkor azt a következtetést vonják le már a hírdetésem olvasásakor hogy a munka nem megfelelő és ezért a kivételesen alacsoy ár. . Ha pedig irreálisan drágán nyújtanám az egyéni hímzéseket mint szolgáltatást akkor fel se hívnának és ahogy sokan mások ők is csak sóhajtoznának a   Facebookon amikor egy -egy húszévesnél is fiatalabb lányra ráadnak egy kalocsai mídert hogy jaj de szééééééééééép.  Tényleg szép de kifizetni senki se akarja.   

Itt tart az ország és hogy mivé fejlődik azt senki se tudja.  Vagy mégis?

 

 

Lehetőségek

 

Engedjétek meg egy személyes bevezetővel..  amikor este a gyerekeimet lefektetem és fogom a kisfiam kezét akkor ott ülve a sötétben várva hogy álomba merüljenek, akkor van sokszor ötletem arra hogy mire ideérek mit is írjak . A legtöbb ötlet akkor jut eszembe ott találom ki a címüket és ahogy csend lesz meg is tudom írni mindazt amit szerettem volna.   Ahogy most is. 

A lehetőségeimről azért gondoltam hogy írok mert bár eddig is voltak de ezentúl is úgy érzem hogy minden képesség adott ahhoz hogy folytassam amit elkezdtem.    Aki rendszeresen olvas tudja hogy időről időre átolvasom mások írásait és figyelemmel kísérem hogy a többi hímző mit készít. A héten azonban amikor újfent ezt tettem  meglepődve tapasztaltam hogy a " csapat " fele demoralizálódott és az általuk ideálképekkel megtöltött fb profilok kifulladtak és hónapok óta nem volt új bejegyzés.  Noha a kalocsai "mánia" csak kicsit lanyhult, ők mégis eltüntek .   Mielött megkérdezitek nem örülök ennek hisz nem vagyok gonosz és nem félem a sikereiket amennyiben vannak.  Legjobban a saját hibáinkból tudunk tanulni közvetlenül mások által elkövetett hibák után ...    Szóval most hogy a  hímzők közül páran kiestek a kőrből újból előkerülhetnek az értékes és szép munkákkal megjelenő kultúránkat féltő gonddal óvó alkotók.      Nekem is lett pár új lehetőségem .  Különdíjat nyertem egy alig ismert hímzéssel egy pályázaton ahol ugyan kalocsai munka lett a nyertes ám nem tekintek ellenfélként a nyertesre - miért is tenném? -  hiszen én nem a kalocsai hímzést művelem elsődlegesen,   szeretem több okból de mégse ez ' A HÍMZÉS' Nálam.    Ha kérik tőlem elkészítem imádom hogy tudom pakolni benne a virágokat ha nem tetszik a megrendelőnek az egyik hát kicseréljük másfajtára  ha nem akar rózsaszínüt teszek bele olyat ami lehet más színü.  Ezt nagyon szeretem benne  vagyis hogy szabadrajzos.  A matyó fülledt szinte fojtó mintáiban is megtaláltam azt ami vonz, nekem a matyó mindig olyan mint egy szenvedélyes ölelés amiből nem akarok szabadulni .  jó hogy úgy van és nem kell hogy lazuljon.   Biztosan értetek...     A furtaiban azonban nem én láttam lehetőséget .  Amikor Erzsi néni a kezembe adta a mintákat Ő adta a lehetőséget a kezembe  most olyan hasonlattal élek mintha egy lottoszelvényt adott volna amiben pár nyertes szám már be van ikszelve.   Tudta jól mit ad, egy elfeledett mintát kaptam amivel el tudtam érni azt hogy már segítséggel ugyan de jó pár százan megismerték és ha kedvük tartja lakásukat is díszíthetik vele, azzal amiről pár hónapja még azt se tudták hogy létezik.   Ez már valami...  mert ami sikerre van ítélve azzal könnyü figyelmet felkelteni de az ami a tudatlanság és a szűk látókőr miatt halálra van ítélve abból elég nehéz bármi jót kihozni .    Felállítottuk a furtai hímzést a hamvaiból.

 

 Persze ne is mondjuk azt hogy csak ez a 2 féle magyar hímzés létezik mégha pár ember  így is gondolja .  A vagy B, fekete vagy fehér , kalocsai vagy matyó. ugye??

this_or_that..jpg

 

 

   továbbra is rabja vagyok a monogramhímzésnek és kész vagyok arra is hogy talán sikerül elérnem majd vele hogy akkora sikere legyen mint ami külföldön jut neki .   Sokan tekintenek a monogramokra kuriózumként pedig ez is csak egy olyan dolog amit nem ismernek eléggé és azt gondolják nem engedhetik meg maguknak. 

Az ó -kalocsai a másik szívem csücske .  imádom benne a sok íves mintát  a szivecskéket gyönyörüen ívesre lehet formálni . Lehet persze hogy mások pont ezt találják benne nehéznek de imádom. 

A sárközi geometrikussága mindig a futurisztikus jelleg miatt tetszik, simán el tudom képzelni hogy  2050-ben egy fiatal divattervező felfuttatja majd ezeket a mintákat. 

A debreceni és más szűrmintákat pedig hamarosan egy egész más perspektívában fogom mutatni  kis türelmet....   ebben is csak az fog meg hogy itt ahol élek - Debrecen-  a turisták csak a kalocsait kapják  mint nemzeti hímzés.  Nem ismerik a szűrmintákat és ennek kapcsán beszélgettünk a férjemmel nemrég  hogy miért nem megy.  Nem bonyolultabb mint bármi mást meghímezni de, és itt jött a frappáns válasz  míg a turisták a hónuk alá csapott kis reklámszatyorban elvisznek egy matyó vagy kalocsai terítőt addig hogy a bánatba vihetnének haza egy komplett cifraszűrt?   na itt a lényeg kéremszépen.   Fel kell futtatni nincs mese .  Mert milyen már hogy ugyanazt kapja az is aki csak a halászbástyáig jutott és az is aki elzarándokolt a kálvinista rómába.

   Van még munka remélem lehetőség is adódik mindennek a megvalósítására!   Legyen így!  

 

 

 

Van képed hozzá? 

 

 

A fényképezés a mai digitális gépek világában  nem nagy kunszt mondhatnánk egy gyerek is képes rá . ... vagy mégsem?   Fényképet lehet csinálni úgy is hogy " csak kattogtatunk"  és lehet úgyis hogy megadjuk a módját. Hiszen a mai világban fotózunk mert emlék- akár egy ballagás megörökítése-  aztán fotózunk hogy megörökítsük a gyermekeink elrohanó első évét   és fényképezünk azért is hogy a közösségi oldalakra feltöltsük életünk fontos mérföldköveit vagy ahogy sokan vagyunk fényképezünk hogy lefotózzuk azt amit készítettünk és egy jópáran fotózunk azért is hogy eladjunk pár megunt dolgot és feltegyük a netes hírdetőoldalakra. Itt egy fotóval ellátott hírdetésnek nagyon sok esélyt ad az eladáshoz ha valóban jó a fotó. 

 

Hol van már az a világ amikor megvettük a filmet aztán aggódtunk hogy jaj a  19. és a 20.kocka  nem sikerült mert rajta felejtettük a gépen a kupakot  vagy fényt kapott-e vajon a film.... ez már a múltté de a nem múló aggódás ma is jelen van hiszen attól hogy memóriakártyára kerülnek a képeink még múló pillanatot örökítenek meg nem mindegy hát hogy siker koronázza -e a munkánkat a fáradozásainkat vagy kudarccal szembesülünk amikor feltöltjük a képeinket és nem azt látjuk amit elképezeltünk. 

 

Ezután a kissé hoszú bevezető után lássuk milyen trükköket vethetünk be annak érdekében hogy minél több jó és minél kevesebb selejt kép keletkezzen. 

Hírdető oldalra szánt képek: 

A legfontosabb hogy ha bútort, egész lakást, szobát  vagy bármi mást fotózunk akkor legyen tökéletes tisztaság.   

Ellenpéldákat itt láthatunk: 

http://otthon.com/ihlet/praktikus/4030-hirdetesi-bakik

Amikor pedig a lakás háttere adja a fotó hátterét elég sokszor elkövetik azt a bakit hogy belóg a háttérbe egy palacsinta egy fazék gulyásleves .  A legeslegunalmasabb fotó háttér amit mindig látni az egy ágytakaró vagy egy durván mintás pléd amit leterítettek  és arra teszik fel a babaruhákat miegymást.    Ezt kerüljük el és keressünk valamilyen egész egyszerü hátteret 

 

 Egy szépen vasalt lepedőn sokkal jobban mutat minden mint egy zsúfolt mintás szöszös pléden.  A gyerek játszószönyegével ugyanez a helyzet  van rajta millió minta és ha ráterít anyuka egy farmert mert Józsika már kinötte adjuk el  aztán gyorsan lekapja akkor nem a kisnadrág lesz az amit meglátunk a képen  hanem a zsúfoltság.   A szemünk is belefárad. vagy csak kivehetetlen hogy melyik minta mihez tartozik..:

 

Kézműves termékeink fotózása: 

Erre az a legjobb amit  lehet mondani hogy mindent úgy olyan környezetben fényképezzünk ahová való.    Jó példa erre ennek a japán hímzőnek a fotói - itt most egyet választottam- 

yumiko_pouch.jpg

 

Abroszok :  sokszor látni hogy maguk elé fogják a készítők ( ilyenkor születnek a fej nélküli képek). Vagy amit még lelombozó látni hogy kertbe kiterített szárítóra csiptetik ki a Kati néni bugyija és melltartója mellé... brrrrr   Ha nem akarjuk a fejünket vállalni akkor is van mód és lehetőség : vasaljuk ki a terítőt és asztalra terítve fényképezzük  több szögből is fotózzuk le.   Ha egész asztalra való nagyterítőről van szó állhatunk létrára is hogy beleférjen az egész és jó az is ha kiemelünk külön képen ilyenkor egy mintát hogy job



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 15
Heti: 109
Havi: 923
Össz.: 344 159

Látogatottság növelés
Oldal: szűcsök
Bihari hímzések - © 2008 - 2024 - biharihimzes.hupont.hu

A HuPont.hu weblapszerkesztő. A honlapkészítés nem jelent akadályt: Honlapkészítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »